محل لوگو

بازهم تکرار بودجه ناکافی/ امیدهای واهی به رتبه‌بندی


افزایش حقوق 240 هزار تومانی معلمان

خبر گزاری سناد _ یک پژوهشگر مسائل آموزش‌وپرورش گفت: برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش نیاز است نسبت به استقرار نظام پرداخت‌ها اقدام شود اما فعلا رتبه‌بندی جایگزین این مسئله شده است.

به گزارش پرتال خبری سناد، حجت الله بنیادی پژوهشگر مسائل آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم با اشاره به اینکه با وجود ارائه گزارش‌های بودجه‌ای که به ظاهر نشانگر بهبود بودجه آموزش و پرورش هستند، شرایط مالی مدارس و معلمان هر سال بحرانی‌تر از سال قبل می‌شود، اظهار کرد:‌کمی دقت به اعداد و ارقام اعلامی بودجه 1398 آموزش و پرورش ناکافی بودن و غیرعملیاتی بودن تدوین بودجه پیشنهادی را به خوبی نمایان می‏‌کند.

 

وی افزود: مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سال 98 کل کشور اعتبار هزینه‌ای ادارات کل آموزش‌و‌پرورش استان‌ها از 33 هزار میلیارد تومان به 43 هزار میلیارد تومان رسیده و از افزایش 28 درصدی برخوردار شده است. همچنین مبلغ 2 هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تامین اعتبار شده است. بر این مبنا کل بودجه تخصیصی به استان‌ها( اعم از پرسنلی، سرانه دانش آموزی و ....) 45 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

 

این پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش گفت:‌ مطابق آمار رسمی اعلام شده جمعیت دانش‌آموزی کشور در سال تحصیلی جاری 14 میلیون نفر و تعداد پرسنل آموزش و پرورش 940 هزار نفر است. اگر با بودجه 45 هزار میلیارد تومان، سرانه پرسنلی را محاسبه کنیم، سرانه سالیانه هر یک از پرسنل وزارت آموزش و پرورش حدود 49 میلیون تومان در سال و ماهیانه اندکی بیش از چهار میلیون تومان می‌شود.

رتبه‌بندی جایگزین نظام پرداخت‌ها شده است

وی بیان کرد:‌اکنون نیز بعد از 6 ماه که هنوز لایحه و بودجه آن مصوب نشده است، گفته می‌شود قبل از تصویب نمی‌شود بودجه طرح برآورد کرد! این در حالی است که برای طرح رتبه‌بندی که متأسفانه در اذهان مدیران آموز‌ش‌وپرورش و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی جایگزین نظام پرداخت شده است، اعتبار مورد نیاز هم از طرف آقای اللهیار و هم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و هم برخی نمایندگان برآورد و اعلام شده است. احتمالا با این فرایند باید منتظر بود در سال 1398 محاسبه اعتبار این لایحه صورت پذیرد و نهایتاً در اعتبارات سال 99 مصوب شود.

بنیادی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود، آموزش و پرورش به جای تلاش‌های مبهم، مقطعی و کم نتیجه تحت عنوان تمام وقت‌شدن، رتبه بندی، تأسیس بانک فرهنگیان، صندوق بازنشستگی خاص فرهنگیان بر مبنای قانون برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین، نسبت به تدوین و تصویب نظام جبران خدمات و تأمین رفاه فرهنگیان متناسب با شأن و منزلت آنها اقدام کند. بدیهی است که نظام جامع جبران خدمات و تأمین رفاه طبیعتاً شامل همه این موارد است.

افزایش حقوق در ماه کمتر از 240 هزار تومان

این پژوهشگر مسائل آموزش‌وپرورش گفت:‌ اما  با اعتبار دوهزار میلیارد تومانی تخصیص یافته به طرح رتبه بندی، میانگین افزایش حقوق هر یک از پرسنل آموزش و پرورش پس از اجرای طرح رتبه‌بندی کمتر از 200 هزار تومان در ماه است.  از طرفی اگر آموزش و پرورش با هر دلیل و توجیهی بتواند تعداد مشمولین رتبه بندی را از 940 هزار نفر(کل پرسنل) به 700 هزار نفر کاهش دهد بازهم میانگین افزایش حقوق برای هر معلم به طور میانگین کمتر از 240 هزار تومان در ماه می‌شود.

 

بنیادی بیان کرد: در شرایط تورمی سال جاری و به تبع آن تورم  سال 1398، افزایش میانگین 240 هزار تومان در ماه در هزینه‌های خانواده یک معلم بی تأثیر است.  این بدین معنی است که در بهترین حالت و با اجرای رتبه بندی و احتساب افزایش 20 یا 30 درصدی سال 1398، میانگین حقوق معلمان در سال 1398 نمی‌تواند بیشتر از چهار میلیون تومان در ماه شود. لذا اجرای طرح رتبه‌بندی به این صورت و با اعتبار دو هزار میلیارد تومان، تأثیر چندانی در انگیزش و معیشت معلمان نخواهد داشت. 

 

  انتشار : ۳ دی ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 25

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما